かわいいの世界

Alla inlägg den 21 juli 2017

Av Yuu-chan - 21 juli 2017 19:30

Hellu ^-^

Jag hade tänkt göra en kategori om hur du lär dig japanska. En viktig del med japanska är verb, så att du kan säga vad du gjort, eller gör.


 
  


T.ex denna mening; 私は今日食べたです。  (Watashi ha kyo tabeta.) "Idag åt jag".

Och du undrar säkert vad allt betyder så här kommer en liten lista:

私 (watashi)

今日 (Kyo) "Idag"

は (ha) "är" Man kan översätta det med är,men det är mest ett hjälpord i dena mening.

たべた (tabeta) "åt"

です (desu) Avslutning av en mening. Många översätter det med "är" men det är fel.


  

Men då tänker du, direktöversatt blir ju "jag idag sushi åt". Japp, det stämmer. Om du ska säga/skriva "jag åt glass" så tänk då "jag glass åt". Verbet på slutet är det viktigaste, och sen lägger du till "desu" om du vill, jag tror man kan skippa det men ah, tror det är frivilligt i detta fall. Om jag inte har fel.

Om ni tycker detta inlägg var bra får ni gärna gilla detta inlägget eller skriva en kommentar så vet jag om jag ska fortsätta ^^

さようなら!

 

     
  


 


Hej, jag kallar mig själv Yuuriko på internet. Jag är snart 13 och är alltför intresserad av Japan & Sydkorea ^-^


Bloggdesign: Pinterest

 

 

0 besvarade frågor

 

Vad ska jag blogga om enligt er?c:
 KPOP *^*
 Fandoms~
 Japanska-inlägg
 Sydkorea-inspirerade inlägg
 Japan-inspirerade inlägg
 DIY/pyssel
 Jock och jpop c:
 Cosplay
 Anime/manga
 Boktips c:
 Det är bra som det är ^^

 

 

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2017
>>>

 

 

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards