かわいいの世界

Alla inlägg den 22 juli 2017

Av Yuu-chan - 22 juli 2017 13:00

Titel: De Tystnade

Orginaltitel: 경성학교: 사라진 소녀들

Regisör: Lee Hae-young

Producerad av: Kim Jho Gwangsoo & Shim Hyun-woo

Filmbolag: Lotte Entertaiment

Tid: 99 minuter

Språk: Koreanska/Japanska

Land: Sydkorea

Génre: Skräckfilm/Thriller

 

Handling:

Det utspelar sig 1938 då Japan ockuperat Sydkorea. Det finns en internatskola i Gyeongseong som huvudpersonen Ju-Ran (Shizuko) flyttas till. Shizuko är rätt sjuk och börjat där för att hennes hälsa ska bli bättre. Hon får en vän där som heter Yeon-deok och dem är med varandra väldigt mycket, plus att hon får en medicin som hjälper henne med sin sjukdom.  Det finns även en tävling på skolan där tjejerna syr ett sakura-tygstycke, om dem syr det längsta vinner dem tävlingen och två elver får åka till Tokyo.

Men plötsligt ser Shizuko konstiga saker hända, men skolans personal säger att det bara finns i hennes huvud.

     

Mina åsikter:

Denna filmen är väldigt välgjord. Jag tycker denna filmen var väldigt bra. Det är faktiskt en skräckfilm som får en att bli rädd och man tänker på den väldigt mycket efteråt. Jag tror dels för att den är verklighetstrogen, och den har inga "monster", "andar", "poltergeists" och så vidare.

När jag såg denna filmen så fastnade jag för den direkt. Handlingen är kanske inte så unik, en internatskola mitt ute i skogen där det händer saker. Men dem klipper detta, filmar detta, lägger dem läskiga effekterna som inte Hollywood-filmer gör.

Istället för att ha massa pop-up's som man tröttnar på fort, så filmar dem t.ex huvudpersonen när hon sitter vid ett skrivbord och har fokus på henne och i bakgrunden ser man en hand. Och jag menar, så är det t.ex i Poltergeist (den nya versionen) men det spårar inte och blir ett stort monster. Utan dem har fortfarande kvar den mystiska spänningen, som Hollywoodfilmer inte lyckas med. Jag skulle säga att denna är mycket bättre än de skräckfilmer jag sett.

Koreanska thrillers är mer för det okända, och är inga splatter-filmer, utan har en särskild unik vacker mystik som inte är smutsig av splatter och blod. Jag säger inte att splatter och blod är dåligt i skräckfilmer, men man måste veta hur man ska använda det för att skapa skräck hos tittarna.

I vissa skräckfilmer används det så mycket för att man inte har nåt bra manus, men man tänker att det kommer bli bra och inte märkas att man inte har nån handling om man har mycket blod och splatter. Dock hatar jag sådana filmer och jag har alltid föredragit psykologiska thrillers/skräckfilmer före äckliga skräckfilmer som inte har nån handling utan bara mest blod. Denna filmen rekommenderar jag starkt, och detta är nog en film som är en av mina favoriter. Jag kommer nog se om den till Halloween hehe ^^. Men ärligt, jag tycker folk ska öppna ögonen för denna filmen. För den är jättebra! Och om man gillar när det är väldigt många kvinnoskådespelare, så ska man se denna. Plus att man kommer shippa Ju-ran och Yeon-deok...

   

Betyg: 9/10 Den har vissa små fel och vissa saker förstår man inte direkt. Men annars var den otroligt bra.


 


Hej, jag kallar mig själv Yuuriko på internet. Jag är snart 13 och är alltför intresserad av Japan & Sydkorea ^-^


Bloggdesign: Pinterest

 

 

0 besvarade frågor

 

Vad ska jag blogga om enligt er?c:
 KPOP *^*
 Fandoms~
 Japanska-inlägg
 Sydkorea-inspirerade inlägg
 Japan-inspirerade inlägg
 DIY/pyssel
 Jock och jpop c:
 Cosplay
 Anime/manga
 Boktips c:
 Det är bra som det är ^^

 

 

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2017
>>>

 

 

 

 


Skapa flashcards